EN LITEN INSIKT

2015-06-30 @ 22:55:00
Idag har jag kommit till insikten om hur många människor det finns där ute som bär på en massa ilska och hat. Människor som kan sitta och slänga ur sig vad som helst till andra människor, speciellt över internet. Hur kan det rymmas så mycket ilska och hat i dessa små kroppar? Och varför väljer de att kasta ur sig den? Det finns människor som kan reagera på någonting med så starka, ilskna känslor och som kan explodera av ilska inombords över något som någon annan säger. Tänk att hela tiden gå runt och vara så arg. Så lättirriterad. Så negativ. Så brydd. 
  
 
Själv känner jag sällan hat. Väldigt sällan. Och jag har inga svårigheter med att alla får tycka som de vill. Deras åsikt är deras åsikt, varför bli så arg? Däremot står jag aldrig bakom sådant som skadar andra människor, sådana åsikter eller handlingar bör såklart ställas mot väggen. Metodiskt.
 
Nästan varje dag ser jag på facebook hur någon människa någonstans har sagt någonting som gett tusentals kommentarer i kommentarsfältet av människor med starka åsikter om vad som sagts. I kommentarsfältet syns också hundratals diskussioner sinsemellan dessa personer som valt att kommentera. De kanske inte ens känner personen som la upp orden från början men de bråkar för fullt med varandra.
 
Självklart ska man kunna ge sig in i debatter eller ha diskussioner med andra människor, men att slänga ur sig fula ord efter fula ord, förolämpningar, hot och trakassera andra - det är någonting jag aldrig kommer kunna förstå. Hur kan man bli så arg över ett litet uttalande? Ändå är det så otroligt många som gör blir det. De kan vara tusentals, i ett enda kommentarsfält.
 
Varför lägger man så mycket energi på en sådan sak? Jag kanske inte heller håller med och någon gång kanske jag också tänkt nej nu måste jag skriva något, men jag kan räkna på en hand de gånger jag faktiskt gjort det. Det är liksom inte lönt. Det krävs mer än så för att väcka ilska i mig. Vad är det som gör att människor exploderar av hat på grund av ett litet uttalande som inte ens skadar någon utan bara är en enkel åsikt. Så länge det inte är ett personligt påhopp eller annat direkt skadligt riktat mot en individ så ser jag inte hur sådan ilska kan växa eller ens förstå meningen i att lägga sin energi på att kommentera en stuntsak. Om jag inte håller med om något jag läser så kan jag oftast scrolla förbi och kanske bara tänka herregud, vilken idiot.
 
That's it.
 
 
Allmänt | | Kommentera |
Upp